SD-väljare är räddare för terror enligt Novus

D-Fens hade kanske också mått bättre om han hade fått lite betablockerare
 
Novus har genomfört årets onödigaste opinionsundersökning där de lyckats fastslå att SD-väljare är mer rädda för terrorattentat. Att det är så ligger liksom i sakens natur...

Egentligen betyder det nog inte att andra väljare är mindre benägna och tro att det kan komma att inträffa ett terrordåd förr eller senare. Det betyder bara att vissa människor har svårare för att värdera olika dödsrisker och sätta in dem i ett sammanhang. I en värld med många löpsedlar går de lättare bort sig.

De ständigt närvarande och riktigt stora dödsriskerna som att åka bil eller bli träffad av blixten bekommer knappt någon av oss. Och de mer mikroskopiska riskerna som att dö i en terrorattack bör således stressa upp oss ännu mindre. Hur svårt kan det va?

Så när detta hemska någon gång inträffar vill jag verkligen slippa bevittna en triumfatorisk Vad-var-det-jag-sa-debatt från segerrusiga rasister. Vi som inte har överaktiverade amygdalor som inte fuckar upp våra stressnivåer är nog väl så riskmedvetna. Men på ett vettigare sätt. Till övriga finns det alltid betablockerare.

En mycket intressantare undersökning visar att individer som tar betablockerare (vanligt för högt blodtryck) faktiskt blir mindre rasistiska. SÅ rationellt betingad är alltså rasism (nooot). Kalla mig funkofob om ni vill.

Om den dagen kommer med en storskalig terrorattack i Sverige så kommer detta att vara en tragedi för alla direkt drabbade. Men egentligen inte för någon mer. För Sverige som samhälle måste det inte betyda så mycket. Enda risken för en sådan utveckling är om vi ställer till den saken själva. Dvs. om vi låter stresshormonerna fatta besluten...

Nej seriöst nu så tar jag givetvis mina medmänniskors rädslor på allvar. Detta är kanske bara mitt sätt att hantera mina egna.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23565074.ab

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/betablockerare-tycks-kunna-dampa-rasistiska-attityder/

 

Kommentera här: