Man behöver verkligen inte vara rasist för att prata om hedersvåldet

Nej Marcus Birro man behöver verkligen INTE vara rasist för att prata om hedersvåldet. Punkt där. Inga modereringar. Idag håller jag med dig. Om det ofta råkar finnas grumliga motiv när det talas om hederskultur så skiter väl jag i det. Skall jag sluta prata om hedersvåld bara för rasister tycker de äger frågan? Nej. Det vore ett svek. Jag är även beredd att gå ett steg LÄNGRE än dig. De som INTE vill prata om hedersvåld är kanske rasister? Undermedvetet förnekar de flickor av ett visst ursprung samma självklara rättigheter som andra. Av vilsen respekt för deras (pappors) kultur. Men hur många är dessa?

Jag har hygglig kläm på antirasismen då jag driver en medelstor antirasistisk sida på Facebook. Jag kan säga att de som stämmer in på den (inom populistiska kretsar) populära anklagelsen (att de sviker flickor och pojkar från hederskulturer) är ytterst få. De skränar nog högt men de är inte många. Själv har jag systematiskt trotsat deras dogmer till följd att min följarskara är ganska befriad från sådana individer. Men visst, längs vägen har jag alltid förlorat en handfull följare varje gång jag inte uppfyllt deras stränga klosterliknande krav. Detta har jag redan skrivit om på Nyheter24.

Högerextremisterna föredrar givetvis att fokusera på dessa vänstertailbaner. Och vem är jag att klaga på det, så hade säkert jag också gjort om jag var främlingsfientlig. Trots att nästan alla antirasister naturligtvis hatar patriarkal hederskultur mest av alla. Eftersom detta är ett perfekt exempel på det som gjort dem vänster och radikala från början. Att det förhåller sig på detta viset inom antirasismen måste SD och andra högerpopulister eller rasister förstås ignorera. De är skickliga på att ta över och äga en fråga. Trots att de i ett skapt läge knappast vore något att hålla i handen för dessa ungdomar. Men så är det ju idag när brottslingar nattvandrar och det största rövarbandet av dem alla äger frågan om kriminaliteten. Krig är fred, frihet är slaveri och okunnighet är styrka.